Willkommen!

Hej och välkommen till denna bloggs första inlägg!

Tanken med bloggen är att den ska handla om aktuella frågor som är intressanta. Min förhoppning är att jag ska kunna vidga debatten och inte bara sitta och raljera i vanlig ordning samtidigt som jag idiotförklarar mina meningsmotståndare. Gör jag det så förlorar bloggen lite av sitt syfte. Mina primära intresseområden är samhällsplanering (urban planering, infrastrukturfrågor etc), migrationspolitik, demokrati, rasism, kaffe och kristen tro och mycket mer.

I nuläget så skriver jag en B-uppsats i kulturgeografi som behandlar hur trängselskatt påverkar rörlighet. Det är en jämförande studie där jag och min kompanjon diskuterar förutsättningarna i Göteborg utifrån fallen Stockholm och London som har haft trängselskatt sedan 2007 respektive 2003. Det finns flera intressanta punkter och frågan kring just trängselskatt är synnerligen komplex. I Göteborg så har det i skrivande stund funnits i fem dagar, alltså sedan 1 januari 2013. Diskussionen har förts fram och tillbaka i ett antal år och framförallt under 2012 tog frågan ordentlig fart, antagligen när folk började inse att de kommer behöva börja betala mer för att åka bil.

Trängselskatt

Jag har själv tagit aktiv ställning i frågan och är klart positiv till trängselskatt men samtidigt finns det komplikationer där det absolut finns anledning att ifrågasätta exempelvis placeringen av betalstationer, kommunikationen från politiker etc. Samtidigt är frågan ganska infekterad och det är mycket känslor och ofta ganska lösa antaganden som framförs. Utifrån detta så kommer de närmaste framtida inläggen handla om bland annat demokratifrågan, vilka drabbas av trängselskatten etc.

Dagens intressanta tips är från P4 Göteborg . Johan Nyhus (S) och Jonas Ransgård (M) diskuterar bland annat om en folkomröstning var lovad, vad kommer hända vid en folkomröstning etc. Spola fram till 13:00.

Övrig läsning:
VD för Västsvenska Handelskammaren har en serie om Västsvenska paketet och trängselskatten. Givande läsning.
GT1, GT2, GT3, GT4, GT5, GT6, GT7
GP1, GP2, GP3, GP4, GP5, GP6, GP7

Kommentera

