Tjuvlyssnat på kafé!

Torsdag eftermiddag, 1500. Grådassigt väder men med en sol som skymtar bakom molnen. En man kommer in för att köpa sig en kopp kaffe. Kaféägaren och han börjar diskutera trängselskatt. Vid ett av borden sitter en ung tjej som ser ut att lyssna till samtalet.

Mannen: Jag tycker inte trängselskatten är något bra alls. Det är en orättvis skatt och dessutom tror jag inte det påverkar miljön så mycket alls. Jag kan inte se att det finns något bra med trängselskatten faktiskt.
Kaféägaren: Nej, jag vet inte riktigt. Antalet bilar har ju förvisso minskat med 17-20%. Det måste ju ändå vara ganska bra…
Mannen: Jojo, så kanske det är. Men det är orättvist och inte alls bra…

Nu kan jag inte hålla tyst längre.

Jag: Hur vet du att det inte blir bättre för miljön? Om antalet bilar minskar och fler börjar åka kollektivt så innebär det ju färre bilar vilket i sin tur innebär mindre utsläpp, mindre buller och färre döda och skadade. Dessutom är det primärt rika som åker bil och betalar mest.
Pappan: Det där är helt oväsentligt. Skatten är orättvis.
Jag: Hur ska vi göra då? Det dör 50 000 personer varje år i Europa till följd av buller från bilar och mer än 2000 svenskar dör varje år på grund av luftföroreningen som bland annat bilar orsakar.
Pappan: Fast man måste kunna åka bil. Det funkar ju inte annars.
Jag: Kanske är det dags att ändra vanor och beteenden då…

Tystnad. Mannen slurpar på sitt kaffe. Tjejen vid ordet tar till orda.

Tjejen: Farsan har åderförkalkningsplack. Nu har han förhöjd risk för proppbildning med risk för stroke på grund av att han bor vid Oskarsleden där halterna av giftiga avgaser är högre än på många andra platser i stan. Det gör att han inte kan jobba.
Jag: Bilar är bra för att det går snabbt men det korkar igen staden och människor riskerar att dö på grund till följd av att vi åker så mycket bil. Är det verkligen nyttigt? Är det verkligen det samhället vi vill ha?
Mannen: Nu hinner jag inte prata mer. Jag måste åka innan det blir dyrare att åka förbi en betalstation. Hej då!

Detta är ett raljant svar på: Tjuvlyssnat på fiket.

/G

Kommentera

