Trängselskatt & tröttheten

Denna debattartikel var tänkt att publiceras i GP men fick dessvärre avslag, därför publiceras den här istället.

Göteborgarnas tjötande och “goa-gubbarmentalitet” kan uppfattas som något charmigt, men nu äventyrar detta stadens framtid. Demokratiskt fattade, och redan påbörjade och genomförda beslut, bör sluta diskuteras till förmån för nya projekt. Detta medan övriga Sverige rustar för framtiden och Göteborg fokuserar på det förgångna.

Den debatt som går att följa i GP, GT, Facebook och på andra platser handlar till stor del om Göteborgs framtid och utveckling. Göteborgarna är intresserade och vill deltaga stadens utveckling och utvidgning. Här har Götborgarna utnyttjat tillfället och väckt en debatt kring folkomröstning, helt enligt regelverket för att  göra sin röst hörd.

Tillbakagång

Den stora satsningen i Västsvenska paketet beslutatades för flera år sedan med stor politisk enighet. Självklart ska, och bör, beslut ifrågasättas och de frågor som ställs förtjänar svar. Medborgarnas stora engagemang i frågan är något politiker bör se som positivt. Problemet med dagens situation är att utredningarna redan är klara, besluten tagna, processer påbörjade och i vissa fall redan avslutade. Detta är bekymmersamt bland annat med tanke på att stora pengar redan investerats. Beslutet får anses vara en väldigt fin och välavvägd kompromiss mellan olika demokratiskt valda företrädare på olika plan. Vi har en högerstyrd regering, en rödgrön-dominerad stad och en region med blandade intressen. Istället för att kritiseras bör det nuvarande Västsvenska paketet hyllas då flera olika parter lyckats enas bakom en viktig infrastruktursatsning.

Utan att värdera den process som lett fram till dagens situation är det viktigt att fråga sig vad den nuvarande debatten får för följder. Många nya och gamla förslag slängs upp på bordet titt som tätt: Ostlänken, Västlänken 2021, ingen Västlänk med mera. Ifrågasättandet kring de 34 miljarder som investeras i västsvensk infrastruktur är märklig, då man istället för att lägga fram ytterligare alternativ bör fokusera på alla de möjligheter som Västlänken, Hisingebron och Mariholmstunneln skapar. Nu förs istället en högljudd debatt om man inte istället borde utreda ytterligare några möjligheter, fundera på det här med finansieringen en vända till och i värsta fall slänga hela Västsvenska paketet, förutom bron och tunneln, i papperskorgen.

Fokus på framtiden

Vad Göteborg och Västsverige behöver är inte en fortsatt debatt kring det förgångna utan snarare nya visioner och handlingskraft. Västsvenska paketet är igångsatt, nu är det dags att börja diskutera vad nästa steg är. Kanske höghastighetståg Oslo-Göteborg-Köpenhamn, skytrains, förbättrade och tätare turer pendeltåg till kranskommunerna eller varför inte fler älvförbindelser? Förslagen är många men resurserna är få och just därför är det viktigt att vi samlar oss, tar oss i kragen, och slutar älta det som varit. Debatten som förs fokuserar på det förgångna och riskerar på ett påtagligt sätt att hindra Göteborg från att fortsätta på den utstakade väg som med all säkerhet kommer skapa en förstärkt stad med goda pendlings- och transportmöjligheter. Flera politiker menar att debatten kring Västsvenska paketet upptar mycket energi, och är det enda de kan tänka på, vilket gör att andra frågor i staden har fått mindre uppmärksamhet än de förtjänar, trots att beslutet är fattat och processerna påbörjade. Få tankar ägnas åt andra viktiga infrastruktursatsningar för det enda som finns på agendan är att finna rimliga lösningar på det redan beslutade och påbörjade.

Låt oss ta steget och sluta fokusera på det förgångna och istället fokusera på framtiden. I övriga Sverige storsatsar man: Stockholm lägger 100 miljarder kronor under 10 år på ny infrastruktur och Malmö planerar tunnelbana till Köpenhamn och en ny tunnel till Tyskland. Vad händer i Göteborg? Här diskuterar man fortfarande gårdagens beslut.

Gabriel Lindh – Student & initiativtagare till ”Mailaktion – Ja till trängselskatt”
Simon Bengtsson – Student & initiativtagare till ”Mailaktion – Ja till trängselskatt”

Annonser

10 thoughts on “Trängselskatt & tröttheten

  1. Som ni skriver är många beslut fattade och många investeringar gjorda. Göteborg ska också blicka framåt och vara progressiva. Samtidigt är måste det gå att stanna upp och inse att det här blev inte bra, låt oss göra om det här.

    Behovet av det understryks kraftigt av vad som skrivs i dessa två artiklar från GP.
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1581546-stora-luckor-i-planeringen-av-vastlanken
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1672180-vem-skall-resa-med-vastlanken-

    Ni skriver också om snabbtåg mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn. Det är bra men för att verkligen komma ner i restider måste passagen förbi Göteborg bli betydligt snabbare än idag och då är en säckstation, som vi har i Göteborg, ett stort problem. Fjärrtågen måste ges avsevärt bättre förutsättningar än idag för att göra det attraktivt att ta tåg till/från Göteborg och därmed knyta oss närmare Oslo och Köpenhamn.

  2. Demokratiskt fattat beslut? När Socialdemokraterna inför valet 2006 lovade att inget beslut om trängselskatt skulle fattas utan en folkomröstning först och de sedan gjorde det ändå? Nja.

    Med det sagt så tycker jag ändå att det är försent och näst intill omöjligt att ändra på beslutet. Men att folk känner sig lurade är inte så konstigt.

  3. Inte själva västlänken som är problemet det är beskattningen av bilismen som känns orättvis, har det tagits ut av samtliga medborgare i regionen via påslag på skatten då har det varit klart bättre… och det har blivigt billigare då vi sluppit avtal och kostnader för fotobågarna kostnader för sabotage och firomr på fel sida ”gränsen” har inte tappat kunder som nu skett

  4. Intressant skriven artikel som andas positivism! Bra där! Dock skulle den här positivismen ha kommit bra mycket tidigare och inte först nu (i form av en artikeln på en blogg), för det är just den bristande informationen till allmänheten innan beslut Västsvenska paketets påverkan och bristande ansvaret hos politikerna att genomföra ett bra informationsflöde som är grogrunden till det som nu sker. Med tanke på all den uppståndelse som blivit först nu så kan man ju inte direkt anklaga Göteborgarna för att brista i sitt ansvarstagande och demokratiska anda. Man reagerar när man anser att något är fel eller inte känns rättvist. Det är en del av demokratin som man måste lära sig att hantera. Jag tror inte att den gemene Göteborgaren är emot det Västsvenska paketet i sin helhet utan hur politikerna har valt att finansiera det hela. Det stora felet många okritiska JA-sägare gör, precis som ni är i den här artikeln, är att man förutsätter att Göteborg, Malmö och Stockholm har exakt samma infrastrukturella förutsättning och klarar stora infrastrukturella politiska frågor lika bra och med samma politiska underlag. Det är just i det som problemet ligger. Man måste våga tänka kritiskt och våga dra tillbaka beslut som inte i grunden är det bästa beslutet när det finns alternativ att undersöka. Tröttheten hos Göteborgs styrande politiker har gjort att man inte har presenterat flera finansieringsförslag för allmänheten innan man gick all in med Västsvenska paketet. Man har missat en viktig poäng i demokratiska beslut och det är att ha folket med sig i stora frågor med stor påverkan. Det är samtidigt orättvist att säga att Göteborgarna var för trängselskatten t ex för att man i förra valet tog sitt politiskt ansvar och röstade på riktiga partier med en ansvarsfull helhetspolitik istället för att rösta på SD, Vägvalet eller andra mindre enfrågepartier. Västsvenska paketet är för stor fråga för att nonchaleras som en fråga folk omedvetet tog beslut om för flera år sedan indirekt i ett valmanifest.

    • Hej! Jag skulle inte säga att vi är okritiska, båda är synnerligen kritiska gentemot hanteringen av frågan. Personligen tror jag inte bästa lösningen är en omröstning i nuläget, det skulle isf. skett före införandet. Det är inte riktigt den debatten vi försöker föra heller.

      Vidare så är det, som vi skriver, en skör kompromiss mellan olika parter, vilket helt glöms bort. Utredningarna har skett men när ex. Vägvalet 2012 slänger upp en ny ”idé” på bordet är det inte konstigt att denna inte utreds. Överlag så utreder man inte allt uttömmande, det skulle bli för dyrt.

      Tack för feedback.

      • Var på bloggen lyfter ni fram er kritik mot trängselskatten eller processen? Om ni inte skriver någonstans att ni är kritiska, så framstår ni som okritiska. Jag skulle vilja att ni bemötte motståndarsidans argument också, det har jag inte sett att ni gör. När ni inte gör det, så framstår det som att ni inte tar kritiken på allvar. Det leder inte till ett konstruktivt samtal.

      • Hej. Detta är min, Gabriels, egna blogg. Jag skriver så ofta jag kan och hinner, utifrån det jag tycker är relevant. Jag har inte möjlighet att ensam bemöta alla invöndningar, tyvärr. Titta tidigare skrivna inlägg om kritik, ”Göteboegspolitikernas stora fail” osv.

  5. Viktiga poänger! Synd ni inte fick in den i GP! Kanske skriva om den med ännu större fokus på just temat ”vad hade vi kunnat ägna oss åt om vi slapp älta trängselskatten”? Det är en bra vinkel och nytänkande!

  6. Beslutet att köpa in de italienska spårvagnarna sågs säkert också som en ”väldigt fin och välavvägd kompromiss”. Om fler hade protesterat då hade vi kanske inte haft de problem vi har idag. Om människor inte tillåts protestera mot beslut som de anser dåliga, vad har vi då för demokrati?

    • Klart man kan protestera men frågan är när. Men jag har svårt att se en situation där folket ska tycka till om offentliga upphandlingar. Det är på intet sätt samma kompromiss.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s